
Rudolf mistede gnisten
Teleselskabet Føroya Tele fulgte op på sidste års succes med endnu en online julekalender udviklet af Propellos Online Reklamebureau. Ideen bag julekalenderen var at samle permissions og opbygge øget loyalitet hos kunderne. Julen var atter i fare. Men denne gang skyldtes det at Rudolf med den røde tud havde mistet gnisten. Han kunne ikke længere lyse op og vise vejen for julemanden.
Rensdyret Rudolf med den røde tud – et tegneserie univers
Sæsonarbejderen Rudolf mistede efter sidste jul gnisten i sin tud på grund af for meget stress og overarbejde. Han var så nedslidt og deprimeret, at hans røde tud ikke længere kunne lyse op og vise vejen for Julemanden. Det ville være umuligt for Julemanden at finde frem til alle husene – ikke mindst dem som ligger på Færøerne oppe i det mørke Nordatlanten. Kun gennem intensiv genoptræning, og hjælp fra den færøske befolkning kunne Rudolf med den røde tud få den imponerende gnist tilbage og redde julen
Kernen i julekalenderen var et microsite, hvor hver dag gennem december bød på nye udfordringer til Rudolf og hans hjælpere. Udfordringerne havde form af online flashspil og spørgsmål, så Rudolf fik genoptrænet både sin krop og psyke. Som tak for hjælpen udloddede Julemanden og Føroya Tele fine julegaver blandt dem som hjalp. Træningen var åbenbart så god for Rudolf, at han gradvist blev i bedre humør gennem december måned. Den 24. var han heldigvis blevet helt frisk igen, og havde fået den velkendte gnist tilbage i sin tud. Julen var til alles glæde reddet – Julemanden og Rudolf kunne igen dele gaver ud til alle børnene.


Webdesignet på micrositet er holdt i en enkel og glad stil – der står i god kontrast til situation og Rudolf’s noget depressive humør. Det er bl.a. inspireret af en tegnestil, der var meget anvendt i 60´erne. Farvelægningen i universet er lagt tæt op af Føroya Tele’s visuelle identitet – dog med sin helt egen kant.
Betydningen af de sociale media er blevet endnu vigtigere i Føroya Tele’s kommunikation med målgrupperne. Derfor blev Facebook integreret i micrositet. Herved kunne virksomheden samtidig opnå en øget synergi mellem facebook, microsite og corporate website.
Mange ville hjælpe Rudolf så julen kunne reddes
Sidste år var over halvdelen af den færøske befolkning inde på Propellos online julekalender for Føroya Tele, så umiddelbart havde vi svært ved at forestille os at vi kunne overgå dette imponerende tal. Ikke desto mindre var der en fremgang på hele 17% i antallet af unikke besøgende gennem december. Det svarer til at ca. 60% af befolkningen hjalp med til at redde julen i år! Antallet af besøgende kulminerede d. 7 december, hvor ca. 15% af befolkningen var inde for at lære Rudolf at flyve ordentligt igen. Antallet af facebook likers steg i samme periode med ca. 13%. Ganske fine tal i en periode, hvor der traditionelt kommunikeres ekstra meget i alle medier. Ikke mindst set i lyset af at julekalenderen blev markedsført i ganske få online medier.

