Hvad er ActiveCampaign?

ActiveCampaign er en cloudbaseret marketingplatform, der tilbyder et væld af funktioner til små og mellemstore virksomheder, som vil arbejde med Marketing Automation.

Kort sagt så får du en software til at tiltrække potentielle kunder med relevant indhold, engagere dem og få dem til at konvertere og til sidst agere ekspert, så de vender tilbage i fremtiden. Altså indbegrebet af en Inbound marketingstrategi, der kombinerer E-mail Marketing, Marketing Automation, Salgs-automation og CRM.

Samlet set kan du inddele softwaren i følgende marketingaktiviteter:

  • Kampagner
    Lav nemt flotte nyhedsbreve med ActiveCampaign. Drag-and-drop funktionen giver dig frihed til at placere tekst, billeder, links og knapper hvor end det passer dig. Du styrer selv hvilke modtagere, der skal have nyhedsbrevene ved hjælp af lister – og den data (præ-definerede tags, klik-rater, åbningsrater mm.) som du opsamler løbende via dine kampagner, kan bruges til yderligere segmentering.
  • Automations
    Vidste du, at et velkomstflow er en af de mest effektive værktøjer til at fortælle din historie fra start, samt indsamle data til fremtidig segmentering? Automatiserede flows er med til at øge kundeloyaliteten og ikke mindst omsætningen – og i ActiveCampaign er det nemt at sætte op. Du kan desuden genaktivere dine kolde leads med et stykke gated content, eller få dem til at give dig en anmeldelse efter et køb.
  • Deals
    Identificér dine varmeste leads og konvertér dem til reelle kunder med ActiveCampaigns leadscoring. Dine pipelines visualiserer relevant data vedrørende et potentielt salg – og på den måde udvikler du en salgsproces, der får dine leads til at konvertere.

Hvem kan bruge ActiveCampaign?

Det korte svar er ALLE! ActiveCampaign indeholder en masse funktioner, der gør det muligt for forskellige former for virksomheder at have succes med platformen. Det er uagtet om din virksomhed er lille eller mellemstor – eller om du arbejder med B2B eller B2C.

For B2B virksomheder kan ActiveCampaign binde salg og marketing sammen gennem CRM, leadscoring, nyhedsbreve og automatiserede flows. Du kan altså skabe stærke automatiserede marketing og salgsprocesser, som kan hjælpe til at få flere tilfredse og loyale kunder.

For B2C virksomheder giver systemet mulighed for at bruge kundedata som købshistorik og forskellige handlinger (fx abandoned basket, open eller clicked) i din e-mail marketing. Du kan opbygge hele din online forretning på avancerede e-mailserier, købsbaserede segmenter og specifikke handlinger, så du rammer lige ned i kundens behov.

Fælles for det hele er, at uanset hvilken slags virksomhed du arbejder for og hvilket slags behov du og dine kunder har, så kan du opnå meget ved at have en veldefineret e-mail marketing strategi. Gennem planlagte kampagner og automatiserede flows, kan du generere nye leads, engagere og opvarme eksisterende leads, skabe loyalitet hos nye og tilbagevendende kunder og dermed øge konverteringsraten.

Samtidig er det ikke ’rocket science’ at beherske ActiveCampaign. Platformen er både til dig, der bare vil kunne sende nyhedsbreve ud, men også til dig, der kan lide at nørde lidt mere i de avancerede funktioner som formularer, pop-ups, avancerede segmenter og meget mere.

Første step: Definér din strategi inden du går i gang

Marketing Automation sætter din marketingindsats i system. Men selvom at du automatiserer dine marketingtiltag, må du ikke glemme de strategiske tanker, inden du går i gang.

For at opnå succes er det essentielt, at strategien er i overensstemmelse med din øvrige digitale marketingsstrategi, således at du får alle fordelene ved Marketing Automation.

Det handler om at finde frem til, hvilke fokusområder der skal være i din markedsføring; målgrupper, brugerrejser, brandet, kommunikationen, markedet, branchen og teknologien.

Et godt sted at starte er ved at brainstorme på, hvad det overordnede formål ved at automatisere dine marketingaktiviteter er. Måske vil du generere flere leads, få mere trafik på dit site, indhente permissions eller måske en kombination?

Herefter bør du definere håndgribelige mål og du kan med fordel benytte dig af SMART-modellen.

  • Specific – Hvad vil du opnå?
  • Meassurable – Hvornår er målet opfyldt?
  • Attainable – Er målet realistisk?
  • Relevant – Har du ressourcerne, der skal til for at nå målet?
  • Timely – Hvornår er din deadline?

SMART-mål giver dig et målbart værktøj til at se, om dine tiltag er succesfulde. Den er desuden et pejlemærke til at føre en ensartet retning på dine marketingtiltag.

Efter du har opstillet dine SMART-mål, er det en god idé at udvikle buyer personas – en fiktiv repræsentation af din forretnings ideelle kundeprofil. Ved hjælp af blandt andet data, demografiske variabler, interesser, vaner, livsstil og forbrugsmønstre, er du i stand til at lave en nuanceret beskrivelse af de mennesker, der kunne være interesseret i dit brand.

I din strategi er det også nødvendigt at danne sig et overblik og en forståelse for, hvor og hvornår dine kunder interagerer med din virksomhed.

Altså faserne i brugerrejsen; Opmærksomheds-fasen, Overvejelses-fasen, Beslutnings-fasen. Du kan med fordel opstille og besvare en lang række spørgsmål, for at få klarlagt dine touchpoints i brugerrejsen.

  • Bruger de hovedsageligt smartphone, tablets eller andre enheder?
  • Får de deres informationer fra SoMe, nyhedssider og/eller blogs?
  • Hvornår henvender de sig typisk til din forretning? Før eller efter salg? Morgen, middag, aften?
  • Er de aktive på nogle kanaler og passive på andre?

Når dine mål er defineret, har du et solidt grundlag for at producere relevant indhold – et vigtigt omdrejningspunkt i Marketing Automation. Gennem godt indhold, der naturligvis er SEO-optimeret, er du sikret leads af langt højere kvalitet, samt et værktøj til lead nurturing gennem E-mail Marketing. Godt indhold hjælper og uddanner din målgruppe og gør dem mere klar til at træffe en beslutning om et køb. Du kan samle brugerrejse og indhold i en contentplan, der sikrer dig, at du udvikler indhold til hele brugerrejsen.

HENT DIN GUIDE OM ACTIVE CAMPAIGN

Sammenhængen mellem buyer personas, brugerrejse og indholdsstrategi giver dig brændstof til din Marketing Automation-motor. Sætter du det hele i system i ActiveCampaign, kan du målrette din indholdsproduktion ved hjælp af værktøjer som e-mails, leadgenerering, -scoring og -nurturing, samt retargeting, således at dine leads bliver præsenteret for det rette indhold, på det rigtige tidspunkt og på den rette kanal.

Kom i gang

Det er ret enkelt at komme i gang med ActiveCampaign, men selv det nemmeste system kan virke uoverskueligt, når man ikke kender til det. Så hvordan skal du gribe det an – og i hvilken rækkefølge?

I al sin enkelthed kan du starte med 6 trin, der hver især dækker over de beslutninger og valg du skal
forholde dig til.

Bemærk at vi anbefaler, at du søger hjælp hos en ActiveCampaign partner som (Propellos), sådu er sikker på, at der bliver taget hånd om de tekniske indstillinger og at du efterfølgende har en køreklar platform. I Propellos hjælper vi dig gerne med onboardingen; Opsætning og udarbejdelse af e-mail templates, Landingpages, overførsel af kontakter, samt undervisning og sparring i platformen.

1. Opret din konto
Når du opretter en konto, kan du indledningsvist (og med fordel) benytte dig af en free trial i 14 dage. Så kan du teste de forskellige funktioner af, før du tager en endelig beslutning. Sørg for at få aktiveret din tracking hurtigst muligt – et stykke kode, som du implementerer på dit website for at kunne dele data om besøgende mellem din hjemmeside og ActiveCampaign. Desuden skal du have whitelistet din IP-adresse, opsat DKIM og andre vigtige tiltag, inden du går i gang.

2. Skab et overblik over forventede lister, tagging og segmenter
Overvej alle de lister du mener, at du får behov for. Vær opmærksom på, at til forskel fra fx MailChimp og andre platforme, hvor hver kontakt tæller det antal gange, det fremgår i programmet, så er hver kontakt i ActiveCampaign unik. Det vil sige, at hver kontakt kun tæller én gang, uanset hvor mange lister den ligger på. Det er bestemt ikke dårlige nyheder, da det kan spare dig mange penge, idet prisen beregnes efter aktive kontakter.

For overblikkets skyld, kan du også med fordel overveje, om du vil tildele dine kontakter et ’tag’, samt hvilke segmenter du finder relevante. Det sikrer, at din leadgenerering via en tilmeldingsformular, inddeler dine kontakter præcis som din e-mail marketing strategi dikterer.

3. Overfør dine eksisterende kontakter
Har du allerede en liste af kontakter fra et tidligere e-mailsystem, bør du trække dem ud af dit nuværende system. Den liste skal du konvertere til en CSV-fil med de felter og tags du gerne vil have med i ActiveCampaign og herefter importere dem i ActiveCampaign.

For din egen skyld er det vigtigt, at du tjekker op på, om din eksisterende liste indeholder gamle kontakter og i særdeleshed om du har lov til at genaktivere listen. Du kan læse mere om det i Spamforbuddet 2018 ved Forbrugerombudsmanden kapitel 7.6 Opdatering af samtykket.

4. Byg din tilmeldingsformular
En tilmeldingsformular er døren til dine kontaktdatabase. Du opretter og designer den i ActiveCampaign og integrerer den på din hjemmeside ved hjælp af et script. En tilmeldingsformular er ganske enkelt en lead-indsamler, der har til hensigt at få antallet af kontakter til at vokse. Det er her, at dine besøgende kan tilmelde sig dit nyhedsbrev eller anmode om at få sendt guides og andet gatet content til deres indbakke.

5. Design din template
Din template til et nyhedsbrev eller andre former for e-mails, er din mulighed for at vise virksomhedens visuelle udtryk. Du kan lave lige så mange templates som du har lyst til, og de designes nemt via en dragand- drop editor. Har du en bestemte visuel stil på din hjemmeside, kan det implementeres i ActiveCampaign.

6. Byd dine subscribers velkommen
Du har nu en tilmeldingsformular og en e-mail-template, som er et minimumskrav til at bygge dit første flow – nemlig velkomstflowet. Det opbygger du i ActiveCampaigns automation-del, og du kan bygge det lige efter dine behov, ønsker og krav. Overvej gerne en dobbelt opt-in så du sikrer dig, at dine kontakter bekræfter deres tilmelding, og at du ikke får falsk data. Vær opmærksom på at dette som regel vil reducere dit antal af tilmeldinger. Herefter kan du bare bygge på og udsende flere e-mails baseret på dine subscribers adfærd.

En kort introduktion til ActiveCampaigns anatomi

Når du har oprettet en konto i ActiveCampaign, vil du kunne se dine værktøjer i venstre side af skærmen. I dette afsnit giver vi dig en kort gennemgang af hvert punkt.

Contacts

Dine kontakter er hjertet i din Marketing Automation. At vide hvordan du navigerer, opdaterer, redigerer og søger i dine kontakter, gør det muligt at undersøge og identificere nye tendenser blandt dine kontakter.

ActiveCampaign definerer dine kontakter ved en e-mailadresse. Det er, skåret helt ind til benet, det eneste du behøver for at eksekvere en e-mail kampagne – men for at skabe værdi i din automation, er det en god idé også at tilføje yderligere information som fx fornavn og efternavn eller alternativt indhente det fremadrettet.

Campaigns

Kampagner er systemets krop og et bærende element i din marketingindsats. Men dine muligheder er flere end i et almindeligt e-mailmarketingsystem.

I alt har du mulighed for at arbejde med 6 kampagnetyper:

  • Standard
    En e-mail-kampagne som du kun sender én gang. Det er det, som du normalt ville betegne som et nyhedsbrev.
  • Automated
    En automatiseret e-mailkampagne hvor dine kontakter aktiveres og får tilsendt indhold på baggrund af forskellige adfærdsbaserede triggere – fx hvis de har udfyldt en formular, klikket på din hjemmeside eller udvist anden adfærd.
  • Auto Responder
    En automatiseret kampagne, hvor dine kontakter får tilsendt specifikt indhold ud fra et givent abonnement. Det kan fx være ”Ugens Menu” fra et cateringfirma eller din saldo på dit mobilabonnement.
  • Split Testing
    En automatisk måde at sikre, at dine kontakter modtager den version af din email kampagne, som performer bedst. Du kan teste på afsendernavn, tekst, billeder og emnelinjer ved at sende en e-mail ud til en lille del af dine kontakter og herefter sende den version, der performer bedst, ud til den resterende del.
  • RSS
    En kampagnetype der automatisk sender en e-mail ud, når dit RSS-feed opdateres. Det kan fx være, når du udgiver nye indlæg på din blog, eller når du opretter en ny begivenhed på dit website.
  • Date Based
    En kampagnetype der automatisk sender e-mails ud på specifikke datoer. Denne kampagne er perfekt til et fødselsdags- eller jubilæumsflow, hvor du ønsker dine kontakter tillykke og måske give dem en lille gave (rabatkupon, voucher til en gave osv.)

Disse kampagnetyper er med til at forenkle din marketing automation, samtidig med at du kan specialdesigne efter dine, forretningens og kundernes behov.

Automations

Du styrker din marketingindsats med Automations – og det tager dig skridtet længere end hvis du kun benytter dig af manuelle e-mailkampagner. En automation i ActiveCampaign er defineret ved en række hændelser/triggere som du opretter til at hjælpe dig med at udføre dine forretningsprocesser.

Tænk på det som et samlebånd; du har et transportbånd med forskellige arbejdsstationer, hvor du kan udføre forskellige handlinger, der i sidste ende bliver til et produkt.

Helt konkret så flytter du dine kontakter fra handling til handling, indtil de når slutningen af dit flow, og meget gerne skulle konvertere fra lead til kunde. Du kan fx sende en e-mail til et lead der har vist interesse for en annonce på sociale medier, sende en e-mail til en kunde der har forladt indkøbskurven på din hjemmeside og meget mere.

Deals CRM

I Deals kan du administrere og automatisere dine salgsprocesser både internt og eksternt ved hjælp af pipelines. Det er her, at du visualiserer de trin der skal til for at gøre et lead til en betalende kunde. Se fx hvor mange tilobud du har ude, og hvilke af dem der kræver din opmærksomhed for at få dine leads til at konvertere.

Conversations

Du kan interagere med dine leads og kunder ved hjælp af chat og e-mail, når du benytter Conversations. Alle samtaler gemmes i en samlet indbakke, så du og dit team nemt kan administrere kommunikationen.

Lists

Lister er der, hvor du samler og segmentérer dine kontakter. Det er så og sige det øverste lag og den bredeste segmentering, som du kan foretage dig. Du kan segmentere yderligere ved hjælp af pre-definerede tags og brugerdefinerede felter og derpå ramme dine modtagere endnu mere målrettet.

Site

Byg og kombinér dine formularer med personlige landingpages – en kampagneside, der som udgangspunkt ligner resten af dit website, men hvor trafikken kommer fra en annonce (sociale medier, display osv). Din landingpage har til formål at få dine leads til at konvertere, og derfor er det hensigtsmæssigt, at designe den så simpelt som muligt, så kun dét der opfordrer til handling, fremgår på siden.

Reports

I ActiveCampaign siger man, at datadrevne beslutninger er bedre beslutninger. Men det mener de, at du har brug for detaljeret data til at træffe de rette valg i din marketingindsats. Tilpassede rapporter i ActiveCampaign hjælper dig med at analysere og besvare spørgsmål, som du måtte have omkring specifikke marketingtiltag. Skal du optimere indhold, arbejde mere med dine segmenter eller måske lave dele af dine automations helt om?

Med Reports er du i stand til at få et overblik over dine kampagner, og har mulighed for at spotte nye tendenser i din forretning.

Integrationer

Over 850 måder at strømline dine kunders oplevelse

ActiveCampaign kan med stor succes benyttes som et enkeltstående program. Men for at opleve platformens fulde potentiale bør du overveje de mange muligheder, du har, når du integrerer andre systemer med platformen. Du har her en mulighed for at trække data fra kundernes brugerrejser til ActiveCampaign og derved skabe relevante kundeoplevelser.

Du kan:

  • Indsamle nye leads med LinkedIn- og Facebooks leadgenererings formularer
  • Identificere og pleje eksisterende leads ved hjælp af data fra Salesforce eller andre CRM platforme
  • Få mersalg ved hjælp af købsdata fra ecommerce-platforme som Shopify og WooCommerce
  • Spore dine fremskridt og din potentielle vækst til at forstærke din kommunikation fremadrettet via analyseværktøjer som Google Analytics

Kort sagt; Du får mulighed for at bringe relevant data fra et eller flere systemer til ActiveCampaign – og det kan hjælpe dig med at strømline dine processer og automatisk berige dine kontakter.

Site og event tracking

ActiveCampaign giver dig mulighed for at bygge et flow, som startes af en bestemt handling som din kontaktudfører. Det kan fx være at sende relevant indhold ud til et lead, når de besøger en bestemt side på dit website. Det kan også være, når de udfører en bestemt handling, så som at downloade en guide eller foretage et køb. På den måde kan du føre dine leads videre ned i din marketingfunnel og i sidste ende få dem til at konvertere.

6 flows som skaber succes

Der findes et utal af kombinationer – og ét flow der skaber succes for én forretning, er ikke nødvendigvis dét, der performer for en anden forretning. Dog er der nogle flows, der har stor succesrate for alle der arbejder med E-mail markedsføring.

Vi har samlet 6 flows, som vi har oplevet størst succes med.

Velkomst flow

Byd dine nye kontakter velkommen med en serie af e-mails. På den måde får du fortalt din historie og om dine ydelser og/eller produkter, samt andet relevant indhold. Det er også en fantastisk måde allerede her at give dine nye leads tags, så du fremadrettet kan segmentere og sende målrettede mails.

Win Back flow

Hvis en kontakt ikke har besøgt dit site eller har åbnet en af dine mails i lang tid, så har du muligheden for at sende en genaktiveringsmail for at gøre dit kolde lead varmt igen. Du kan fx lokke med en lille gave for at få dem aktiveret igen. Det kunne være et stykke gated content (et webinar eller et whitepaper). Hvis du har en webshop, kan du sende en rabatkode ud på udvalgte produkter.

Oprydnings flow

Du behøver ikke nødvendigvis kun at lave flows som sender e-mails ud. Du kan også bruge dem til at rydde op i inaktive leads uden at skulle løfte en finger. Et gammelt lead der ikke længere viser interesse for din forretning, kan skabe et forkert billede af din kontaktdatabase og påvirke din åbningsrate, klikrate og bouncerate. Du kan desuden spare penge på at rydde op, da ActiveCampaigns abonnementspriser som bekendt afgøres af dit antal subscribers.

Anmeldelses flow

Shareing is carrying! Hvis vi skal foretage et køb, så tjekker de fleste af os trustpilot eller andre former for kanaler, der kan afgøre virksomhedens troværdighed. Derfor er det en god idé at sende en automatisk mail ud til de leads, der har konverteret og bede om en anmeldelse. Du kan fx spørge om en downloadet guide var relevant læsning eller om det solgte produkt lever op til forventningerne. Det vil både gavne dine kommende kunder, samt holde dig opmærksom på hvor der kan optimeres.

Loyalitets flow

Beløn dine tilbagevendende kunder med lidt ekstra opmærksomhed. Du kan fx tilbyde en gratis workshop eller et uforpligtende inspirationsmøde.

Interesse flow

Ved hjælp af site og event tracking er du i stand til at spore dine leads adfærd og derved sende relevant indhold ud til dem. Hvis de fx downloader en guide, kan du sætte en serie af e-mails op, hvor du tilføjer ekstra viden til det downloadede emne. På den måde skaber du tillid og interesse, samt leder dem længere ned i din marketingfunnel. Du forbliver top-of-mind og har derfor lettere ved at få kunden til at konvertere.

Derfor skal du vælge ActiveCampaign

ActiveCampaign er, som skrevet i indledningen, en af markedets førende systemer til primært e-mail marketing.

Det yderst brugervenlige og veludviklede system sikrer flot designede nyhedsbreve, men tilbyder også mere avancerede værktøjer som dynamisk indhold, automatiserede e-mail flows, site tracking, leadscoring, segmentering, tagging, samt integrationer med bl.a. Zapier, Shopify og Facebook. Du får altså meget for pengene – og endnu bedre; en yderst lav pris afhængig af hvor mange kontakter du har.

I praksis står du med et system, hvor du ved hjælp af et tracking script, kan holde øje med hvad potentielle købere foretager sig på din side, og derved ramme dem med indhold præcis der, hvor de er i brugerrejsen. Det giver helt nye muligheder for segmentering og sikrer, at dit indhold er værdiskabende for kunden. Du kan desuden optimere din salgsproces og tjene flere penge på bundlinjen ved hjælp af leadscoring. Og sidst, men ikke mindst, kan du varme dine leads op med automatiserede flows.

Alt dette er samlet i én marketingplatform, hvor dine kampagner kan ramme potentielle kunder, hvad end de befinder sig i opmærksomheds-fasen eller beslutningsfasen.

Simpelt, enkelt og effektivt!

BOOK DEMO AF ACTIVE CAMPAIGN