Sådan beskriver CEO og ejer Peter Krogh, Navadan – en virksomhed der leverer rengørings produkter og udstyr til shippingindustrien, således at skibenes tanke og lastrum hurtigst muligt bliver klar til næste last. Målet for Navadan er altså, at deres kunders skibe bliver godkendt til næste last, med et minimum af risiko og med det rigtige udstyr.
Baggrund
For at et tank- eller tørlastskib overhovedet kan få lov til at laste næste last, skal det renses og herefter godkendes. Og hvis skibet, grundet manglende eller forsinket rensning, ender med en ekstra liggedag i havnen, kan det blive en dyr affære. Derfor er Navadans mål verden over at levere teknisk udstyr, rensemidler og vigtigst af alt, rådgive om effektiv rensning inden næste last, således at skibet er sikret den mindst risikable og mest profitable proces inden skibet sejler fra havn.
Navadan har ikke en salgsafdeling, for som de selv siger: ”Vi sælger ikke – vi leverer løsninger”. I samråd med kunden og besætningen ombord leverer de produkter og udstyr, der samlet set giver kunden den bedste løsning.
Det er der en del praktik i, da det tekniske udstyr og rensemidler, skal stå til rådighed allerede når skibet anløber i havn og der hvor losningen eller læsningen skal foregå. Det tekniske udstyr sendes ofte direkte fra Danmark til destinationer verden over og rengøringsmidlerne produceres og leveres af lokale producenter fremstillet efter Navadans egne opskrifter. Det er derfor vigtigt for Navadan, at deres rådgivere har erfaring fra den maritime verden og at de kender til tidspresset og rensningsomkostningerne ved lastskifte, samt hvor afgørende rettidig levering er.
Løsninger
Hjemmesiden
Navadan havde brug for en ny hjemmeside, der signalerede at de er en virksomhed der leverer essentielle løsninger for shippingindustrien, og at det ikke kun handler om salg af kemikalier, men også udstyr og rådgivning. Derfor henvendte de sig til Propellos for at få en webløsning, der i højere grad kunne skaffe leads og bearbejde dem frem mod et salg. Det nye website skulle i særdeleshed vise, at det er deres rådgivning og ekspertise der gør dem unikke og at de har fokus på tryghed og partnerskab.
Som eksperter i Growth Driven Design metoden, mente vi, at netop denne agile tilgang til opbygning af hjemmesider og dataindsamling passede perfekt ind i deres ønske om at skaffe og bearbejde leads. Det var de heldigvis enige i – og vi gik herefter i gang med den indledende fase, der skulle sikre fremdrift for deres forretning.
For at skabe det bedste fundament for Navadans nye hjemmeside, identificerede vi deres vigtigste Buyer Personas, og kortlagde deres brugerrejser. Det skabte grundlag for hjemmesidens sidestruktur, som vi visualiserede med wireframes.
Valget af CMS til hjemmesiden faldt på Umbraco, som vi herefter koblede sammen med Marketing Automation-platformen, SharpSpring, der fremadrettet skal have en fremtrædende funktion i leadgenerering og -nurturing.
Logo
Det unikke ved Navadans tilgang er, at det er skibets egen besætning der bliver udstyret, instrueret og sat i stand til at foretage rensningen og klargørelsen til den nye last, frem for et eksternt hold af specialister. De bliver derved de maritime helte, som redder situationen og muliggør det hurtige last-skifte, ved hurtigt og effektivt at rengøre skibet med specialdesignet udstyr.
Det udstyr som lander på dækket kommer i praktiske trækasser med Navadans logo på. Ved vores første besøg hos Navadan bemærkede vi, at i modsætning til det logo Navadan ellers brugte, var dette logo ændret til at være en stencil (logo med form som udskåret skabelon), for at kunne males på kasserne. Det gav associationer til noget militært udstyr, hvilket er fint i tråd med tanken om, at besætningen bliver set på som helte, som med militær præcision redder situationen.
Stencilversionen af logoet på emballagen oplevede vi som værende mere i tråd med Navadans DNA end den version, der ellers blev anvendt, men det kunne dog gøres endnu bedre. Vi foreslog derfor at designe et logo med en udformning, så den samme version of det kan bruges på både kasser, udstyr og til markedsføring generelt. Det nye logo præges af brede flader, der kan give en fornemmelse af de lange bevægelser, som skibets crew foretager, når de rengør med Navadans udstyr – det minder om lange strøg med en malerrulle i lidt skiftende vinkler.