annonce bannere branding Inbound marketing

Riemann P20 lever ikke i skyggen

En symbiose af kendskab og kundskab, der revitaliserede P20 som brand.

Riemann P20 er en serie af solbeskyttelsesprodukter, der er kendt for deres høje effektivitet og langvarige kvalitetsbeskyttelse mod solens skadelige stråler, og er blevet det populære valg blandt mennesker, der ønsker at være helt sikre på en pålidelig og effektiv solbeskyttelse.

Produkterne er udviklet af Riemann A/S, et dansk selskab specialiseret i solbeskyttelse, der med sin avancerede solbeskyttelsesformel, giver langvarig beskyttelse mod både UVA-, UVB- og UVC-stråler. Desuden er produkterne vandfaste og svedresistente, hvilket gør solcremen ideel til udendørsaktiviteter og vandaktiviteter for alle aldre.

En af nøgleegenskaberne ved Riemann P20 er, at det er en langvarig solcreme, der kun kræver en enkelt påføring om dagen, hvilket gør det praktisk og bekvemt for brugere, der ønsker at opretholde en effektiv solbeskyttelse i længere tid uden gentagne påføringer og så fedter den ikke.

Riemann P20-produkterne findes i forskellige former og solbeskyttelsesfaktorer for at imødekomme huden og solbadningens forskellige behov.

Da vi mødte Riemann P20, havde de brug for en brand revitalisering, der dels ville stadfæste deres produkter som de bedste og mest pålidelige på markedet, positionere sig som de ledende solbeskyttelseseksperter i markedet, men også som et oplagt valg i dagligdagen for en bredere målgruppe, som ofte kun rækker ud efter brandet i situationer, hvor der er brug for en særlig grad af solbeskyttelse. Riemann P20 er verden over gennem mange år lykkedes med at toppe test-listerne som en i særklasse effektiv og holdbar solcreme, og derved opbygge en position som det solide valg. Det har på mange måder styrket brandet, men på nogle af markederne i Nordeuropa har det fået en uheldig slagside, fordi brug af P20 er blevet set på som overkill, når der ikke er tale om situationer, hvor der er helt særlige behov for beskyttelse, eksempelvis for sportsfolk eller ved rejser sydpå.

Sandheden er, at langt de fleste solskader ikke sker i situationer, hvor man på forhånd er klar over, at det kræver særlige tiltag for at beskytte sig. De sker i de mange dagligdags situationer, hvor solens stråler undervurderes, og man derfor gentagne gange bliver forbrændt.

Med det afsæt var det vigtigt for Riemann P20, at kommunikationen skulle understøtte og skabe indhold i en ekspertrolle, hvor det handler om sagligt at øge forbrugernes viden om at følge en række solbeskyttelsesprincipper afpasset hudtype og solens intensitet i den givne situation.

Indledende arbejde

Med afsæt i at øge forbrugernes viden om solbeskyttelse samtidig med at positionere sig som markedets mest effektive og mest pålidelige solcreme, startede vi vores arbejde med at lægge en kommunikationsstrategi. Den havde til formål at identificere og fastlægge Riemann P20’s nøglebudskaber, samt sikre en koordineret, effektiv kommunikation og i overensstemmelse med deres overordnede mål.

Kommunikationsstrategien identificerede først og fremmest, Riemann P20’s USPer:

  • Nemt – én daglig, korrekt påføring er nok
  • Sikkert – går længere end standarder i kategorien og er den bedst tilgængelige solbeskyttelse på markedet
  • Troværdigt – er forskningsbaseret og drevet af eksperter der ved alt om sol og solcreme

I løbet af vores proces konstaterede vi, at selvom forbrugerne generelt har bredt kendskab til vigtigheden af solbeskyttelse, havde mange ikke indsigt nok til en dækkende solbeskyttelsesadfærd,

samt konsekvenserne af ikke at være dækket  (solskoldninger, pigmentforandringer, tidlige aldringstegn og skader på hudcellernes DNA).

Samtidig oplever forbrugerne, at påføring af solcreme bliver opfattet som en nødvendig, men ikke altid overskuelig, opgave. De har desuden, gennem årene, blevet eksponeret af en overflod af forskellige navne, beskyttelsesfaktorer, mærkninger og fokus på skønhed frem for beskyttelse, samt pleje frem for effekt.

Derfor var det afgørende at imødekomme forbrugerne med fire bærende værdier om Riemann P20 som produkt og brand:

  • Ansvarlighed – vi tager os af dig
  • Unikhed – uovertruffen solbeskyttelse
  • kumenteret – pålideligt produkt drevet af teknologi og forskning
  • Befrielse – praktisk uden problemer og problemfrit ophold i solen

Kommunikationskoncept

Værdierne udgjorde Riemann P20’s unikke og endelige USP, hvor ejerskab over ekspertrollen skulle spille en central rolle. Kommunikationskonceptet lød som følger:

”P20 er eksperten. Den unikke USP. Vi tager ejerskab på, manifesterer og udbygger ekspertrollen og indtager suverænt ekspertrollen gennem P20SUNFACTS.”

Ekspertpositionen skulle suverænt indtages gennem P20’s website hvor forbrugerorienteret fakta, ville udgøre størstedelen af hjemmesidens indhold. P20 blev bekræftet som “The Hero” og gjorde forbrugeren til solekspert for korrekt adfærd.
Dette afsæt kunne differentiere sig fra konkurrenterne, da det inkluderer al viden og forbrugerbehov og skaber afstand til konkurrenterne. Alt i alt et stærkt og langtidsholdbart koncept med direkte afsæt i P20’s unikke DNA.

Kendskab gennem kundskab – det strategiske rationale

For at opbygge og udvide kendskabet til P20’s brand og produkter har vi fokuseret vi på kundskab, da det var Riemann P20’s ønske at uddanne forbrugerne til at træffe bedre beslutninger i forhold til solbeskyttelse. Gennem ekspertkonceptet P20SUNFACTS har vi skabt en symbiose af kendskab og kundskab, der revitaliserer P20 som brand.

Ny visual identitet

Som forbruger har man brug for et stærkt DNA at navigere efter og et unikt udtryk som kan huskes – og som brand er dette et ståsted som P20 kan eje. Riemann P20’s visuelle univers var til at starte med meget generisk. Det manglede det DNA, der gjorde at de adskilte sig fra konkurrenterne, som ofte benytter sig af samme ”image bank” billeder, formsprog og budskaber.

Med vores nye ekspertposition, der er baseret på forskning, fakta og valideret erfaring, fik vi muligheden for at skabe en visuel forbindelse og appellere direkte til forbrugerne. Derfor valgte vi at implementere en farvepalette med mere “naturlige” nuancer, som kunne anvendes på tværs af vores brands kommunikation. Dette gav os mulighed for at komme i øjenhøjde med forbrugerne og skabe en dybere forbindelse til dem.

Vi arbejdede helt konkret med:

Design og indholdsproduktion til ny hjemmeside

En afgørende rolle skulle tilskrives en ny hjemmeside, som havde til formål at skabe indsigt og engagement. På denne hjemmeside ønskede vi at dele P20’s ekspertviden med en dokumentarisk tilgang, samtidig med at vi stræbte efter at tage ejerskab på rollen som eksperter. Vi havde også til hensigt at uddanne forbrugerne til selv at blive eksperter inden for området for solbeskyttelse. For at fange forbrugernes opmærksomhed skulle den rationelle tilgang suppleres med et emotionelt aspekt.

Da Riemann P20 ejes af den norske koncern Orkla Foods, var det naturligt at samarbejde med Orkla IT om udviklingen af en hjemmesideplatform. Vi indledte et samarbejde, hvor vi stod for produktionen af indhold, samt design af websitets visuelle look. Herefter blev det kodet af Orkla IT ved hjælp af WordPress Elementor.

Key visuals

Billedsproget skulle have en mere iøjnefaldende og unik effekt og skabe indtryk. Det skulle udstråle seriøsitet, have et nutidigt og fremragende udseende. Samtidig skulle brandet aktivt fremhæves, så P20 “solen” blev et centralt element, som forbrugerne kunne genkende og associere med et troværdigt brand og et pejlemærke blandt solcremerne på butikshylderne.

Vi besluttede derfor at bruge sort/hvide key visuals kombineret med P20 solen, et udvalgt SUNFACT og et key statement, da det skabte troværdighed, havde sit eget unikke udtryk, samt et ensartet udseende. Det sort/hvide udtryk ville desuden differentiere sig fra de typisk farverige visuals fra konkurrenterne og skabe en kontrast, der ville fange forbrugernes opmærksomhed.

SoMe film (kanaloptimering af visuel stil og tone)

Det sort/hvide visuelle udtryk blev designet med henblik på at optimere butiksmiljøet og skabe en stærk effekt i detailhandelen. Vi var dog skeptiske over for, om det ville have den samme virkning, når vi udviklede indhold til sociale medier (SoMe).

Derfor valgte vi at optage videoer til SoMe i farver, så de kunne tilpasses kanalens effekt og appellere til målgruppen. De varme sommernuancer, der blev anvendt, bidrog også til at signalere en livlig og pulserende sommerlivsstil.

Brandguide

Vi har udarbejdet en brandguide, der har til formål at inspirere, berøre og påvirke måden, hvorpå P20 formidler deres vision, perspektiv, værdier og de følelser, de ønsker at vække hos forbrugerne, når de oplever og interagerer med P20 som brand.

Brandguiden er et resultat af kombinationen af erfaring, strategiske processer, brugeranalyse og den opdaterede visuelle identitet, der skal afspejle brandets måde at præsentere sig selv i en verden, der konstant udvikler sig.

Som altid når vi udvikler en brandguide for vores kunder, er den udviklet som et værktøj til at inspirere og guide alle, der repræsenterer P20, uanset om det er bestyrelsesmedlemmer, medarbejdere eller eksterne partnere.

Den fungerer også som et værktøj til at fastlægge en fælles retning for P20’s kommunikation og sikre, at organisationen kommunikerer som ét brand på tværs af alle platforme, afdelinger og områder.

PROPELLOS
Falkoner Alle 20, 2000 Frederiksberg

TEL: +45 70 70 71 85
INFO@PROPELLOS.DK
CVR: 32942369

Bank info:
Reg. nr.: 2877, konto nr.: 4395459258

EAN nr.:5797203054729

PRIVATLIVSPOLITIK / FORRETNINGSBETINGELSER

KREATIVT DIGITALT BUREAU MED FOKUS PÅ DIGITAL MARKEDSFØRING. EFFEKTIV INBOUND MARKETING & SALG, HJEMMESIDER. MARKETING AUTOMATION OG BRANDING GIVER FREMDRIFT TIL VORES KUNDER.

SKAL VI OGSÅ HJÆLPE MED JERES VÆKST?

English

Nyhedsbrev

MODTAG VORES NYHEDSBREV

© propellos – ALL RIGHTS RESERVED