Branding og visuel identitet

”Et brand er ikke et logo. Et brand er ikke en identitet. Et brand er ikke et produkt. Et brand er den mavefornemmelse, du får omkring et produkt, en service eller en organisation.”

– Marty Neumeier

Hvilken rolle spiller din visuelle identitet for din branding?

Din visuelle identitet er det indtryk man får af din virksomhed, når man på et splitsekund skal træffe et valg. Og især digitalt har du ikke megen tid til at fastholde en potentiel kunde, samarbejdspartner eller kommende medarbejder.

Som med en Tinder profil bliver din virksomhed også, i første omgang, bedømt på dets udseende og inden for få sekunder har den besøgende på eksempelvis din hjemmeside besluttet sig for om du henvender dig til dem, om du virker seriøs, interessant, sjov, utroværdig, kedelig eller lignende. Derfor er det vigtigt at fange deres opmærksomhed med virkemidler, som er nøje afstemt med den måde din virksomhed ønsker at fremstå – og så fastholde opmærksomheden.

Har du som besøgende en god fornemmelse, lader du muligvis nysgerrigheden sejre og får lyst til at læse mere, klikke rundt og gå på opdagelse eller blot gå målrettet efter dem viden du søger – og i bedste fald afgive dine kontaktinfo og måske endda en ordre.

Hvilken rolle spiller din visuelle identitet for din branding?

Din visuelle identitet er det indtryk man får af din virksomhed, når man på et splitsekund skal træffe et valg. Og især digitalt har du ikke megen tid til at fastholde en potentiel kunde, samarbejdspartner eller kommende medarbejder.

Som med en Tinder profil bliver din virksomhed også, i første omgang, bedømt på dets udseende og inden for få sekunder har den besøgende på eksempelvis din hjemmeside besluttet sig for om du henvender dig til dem, om du virker seriøs, interessant, sjov, utroværdig, kedelig eller lignende. Derfor er det vigtigt at fange deres opmærksomhed med virkemidler, som er nøje afstemt med den måde din virksomhed ønsker at fremstå – og så fastholde opmærksomheden.

Har du som besøgende en god fornemmelse, lader du muligvis nysgerrigheden sejre og får lyst til at læse mere, klikke rundt og gå på opdagelse eller blot gå målrettet efter dem viden du søger – og i bedste fald afgive dine kontaktinfo og måske endda en ordre.

You only have one chance to make a first impression

Oscar Wilde / Will Rogers

 

De 3 bærende elementer i et stærkt brand

Når vi skal afkode om det er en virksomhed vi ønsker at handle med, arbejde sammen med eller for, så er der som udgangspunkt tre parametre vi som mennesker vurderer ud fra:

  • Troværdighed og tryghed, som kan underbygges af genkendelse og et professionelt udtryk – de har styr på tingene. Derfor bør du have et gennemgående udtryk i al dit materiale.
  • Originalitet: Hvis du ligner alle andre, så drukner dine budskaber. Du skal skille dig positivt ud fra mængden. Derfor tager vores arbejde med identitet og branding udgangspunkt i din historik og om der er dele af det eksisterende udtryk, som med fordel kan videreføres.
  • Autenticitet, hvor den visuelle identitet kan være et redskab til at fortælle hvem I er og afspejle jeres særlige kultur, samt måde at løse opgaver på. Det kræver en hårfin balance mellem ‘virkelighed’ og det ‘reklamede’. 

De 3 bærende elementer i et stærkt brand

Når vi skal afkode om det er en virksomhed vi ønsker at handle med, arbejde sammen med eller for, så er der som udgangspunkt tre parametre vi som mennesker vurderer ud fra:

  • Troværdighed og tryghed, som kan underbygges af genkendelse og et professionelt udtryk – de har styr på tingene. Derfor bør du have et gennemgående udtryk i al dit materiale.
  • Originalitet: Hvis du ligner alle andre, så drukner dine budskaber. Du skal skille dig positivt ud fra mængden. Derfor tager vores arbejde med identitet og branding udgangspunkt i din historik og om der er dele af det eksisterende udtryk, som med fordel kan videreføres.
  • Autenticitet, hvor den visuelle identitet kan være et redskab til at fortælle hvem I er og afspejle jeres særlige kultur, samt måde at løse opgaver på. Det kræver en hårfin balance mellem ‘virkelighed’ og det ‘reklamede’. 

Brandets karaktertræk

For at sikre et konsistent brand, som bygger på troværdighed, originalitet og opleves autentisk, arbejder vi indledningsvis med brandets karaktertræk, hvor vi sammen med jer trækker essensen ud af, hvordan I opfatter jer selv som virksomhed, gerne vil opfattes og hvordan I kan indtage en unik position. Dette arbejde kan udvides med kundeinterviews og en fuld kommunikationsplatform.

Når vi har styr på brandets grundsten, har vi et godt fundament for at arbejde videre med den visuelle identitet. Vores leverance inkluderer ofte en brand guide og et design som er klar til at blive implementeret på jeres hjemmeside. Brandguiden består af korte beskrivelser samt en praktisk guide bla. indeholdende:

  • Logo, bomærke, 5. element
  • Typografi
  • Farver
  • Billedstil
  • Papirlinje
  • En stribe praktiske eksempler

Brandets karaktertræk

For at sikre et konsistent brand, som bygger på troværdighed, originalitet og opleves autentisk, arbejder vi indledningsvis med brandets karaktertræk, hvor vi sammen med jer trækker essensen ud af, hvordan I opfatter jer selv som virksomhed, gerne vil opfattes og hvordan I kan indtage en unik position. Dette arbejde kan udvides med kundeinterviews og en fuld kommunikationsplatform.

Når vi har styr på brandets grundsten, har vi et godt fundament for at arbejde videre med den visuelle identitet. Vores leverance inkluderer ofte en brand guide og et design som er klar til at blive implementeret på jeres hjemmeside. Brandguiden består af korte beskrivelser samt en praktisk guide bla. indeholdende:

  • Logo, bomærke, 5. element
  • Typografi
  • Farver
  • Billedstil
  • Papirlinje
  • En stribe praktiske eksempler

Kommunikationsstrategi

En stærk kommunikationsstrategi består i at fastlægge mål og metoder til at opnå effektiv dialog med klart definerede målgrupper og kundesegmenter. Den involverer en grundig analyse af behov og præferencer, valg af passende kanaler og udvikling af klare og relevante værdibudskaber af strategisk som taktisk karakter.

Kommunikationsstrategien fokuserer på at skabe en sammenhængende og konsistent kommunikationsoplevelse, der bygger brandimage, øger engagement og indfrier de definerede mål. Gennem regelmæssig overvågning og evaluering, strategisk værdiberedskab, tilpasses strategien løbende for at sikre målopfyldelse og dermed succes.

Konkret er en kommunikationsstrategi styringsredskabet for, hvad vi vil med vores kommunikation. Den handler om at gøre noget ved målgrupperne. Mere end om at sige noget på virksomhedens vegne. Vi starter derfor med at definere, hvorledes potentialet opfatter vores virksomhed/brand i dag. Herefter beslutter vi, hvorledes vi ønsker, at de skal opfatte os i morgen. Og endelig bestemmes, hvordan vi får dem derhen.

Valg af kommunikationskanaler er en vigtig del af strategien. Det indebærer at vælge de mest effektive kanaler, der når ud til potentialet og passer til de enkelte budskaber. En kommunikationsstrategi omfatter også en evaluering og overvågning af kommunikationsindsatsen.

Samlet set er formålet med en kommunikationsstrategi at skabe en sammenhængende og målrettet kommunikation, der opbygger brandimage, skaber engagement og opnår ønskede resultater for virksomheden eller organisationen. Det er en dynamisk proces, der kræver løbende overvågning, evaluering og tilpasning for at forblive effektiv i et skiftende kommunikationslandskab.

Trænger din branding til at blive skarpere?

Eller har din virksomhed et nyt forretningsområde, produkt eller service, der skal brandes med en stærk visuel identitet? Book et uforpligtende møde med os, hvor vi kan tage en snak om dine specifikke udfordringer.

Book møde her

PROPELLOS
Falkoner Alle 20, 2000 Frederiksberg

TEL: +45 70 70 71 85
INFO@PROPELLOS.DK
CVR: 32942369

Bank info:
Reg. nr.: 2877, konto nr.: 4395459258

EAN nr.:5797203054729

PRIVATLIVSPOLITIK / FORRETNINGSBETINGELSER

KREATIVT DIGITALT BUREAU MED FOKUS PÅ DIGITAL MARKEDSFØRING. EFFEKTIV INBOUND MARKETING & SALG, HJEMMESIDER. MARKETING AUTOMATION OG BRANDING GIVER FREMDRIFT TIL VORES KUNDER.

SKAL VI OGSÅ HJÆLPE MED JERES VÆKST?

English

Nyhedsbrev

MODTAG VORES NYHEDSBREV

© propellos – ALL RIGHTS RESERVED